مهندسی مکانیک یکی از رشته های مادر شناور در مباحث مهندسی است. در ساخت و طراحی همه‌ی محصولات فنی و مهندسی به نوعی نیاز به این مبحث از علوم می‌شود. یکی از شاخه‌های بسیار مهم و کاربردی در این رشته ، مکانیک سیالات می‌باشد. در این شاخه مباحث مربوط به توصیف و پیش‌بینی رفتار سیال بیان می‌شود. مباحثی شامل حالات سیال در حالت سکون (استاتیک سیالات) و در حال حرکت (دینامیک سیالات).

در این مجموعه از پست ها سعی شده مطالب آموزشی دوره سیالات 1 که شامل بخش استاتیک سیالات و موارد ابتدایی دینامیک سیالات است به همراه فیلم کلاس درس، فیلم‌های آموزشی و همچنین مطالب آموزشی بیان شود.

 

در این قسمت به عنوان مقدمه چیستی سیال و تقسیم بندی مواد بیان می‌شود. مکانیک سیالات یکی از شاخه‌های وسیع در مکانیک محیط‌ های پیوسته را تشکیل می‌دهد. مکانیک سیالات هم با همان اصول مربوط به مکانیک جامدات آغاز می‌شود، ولی آن‌چه که سرانجام آن دو را از هم متمایز می‌سازد، این است که سیالات بر خلاف جامدات قادر به تحمل تنش برشی نیست. با دانستن این مسئله معادله‌هایی برای تحلیل حرکت سیالات طرح‌ریزی شده است. این معادلات به احترام ناویه و استوکس دو ریاضی‌دان بریتانیایی و فرانسوی به نام معادلات ناویه-استوکس نامیده می‌شوند. 


معادلات اساسی حاکم بر دینامیک سیالات عبارت‌اند از معادله بقای جرم و بقای مومنتم (یا همان معادلات ناویه-استوکس) می‌باشند. با وجود ابداع معادلات حاکم بر دینامیک سیالات که تاریخچهٔ آن به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد، غیر از چند مورد خاص (همانند جریان بر روی صفحه تخت و جریان درون لوله‌ها در حالت آرام) حل تحلیلی برای این معادلات یافت نشده‌است. به جز چند حالت خاص اساسی مکانیک سیالات، بقیهٔ حل‌ها به صورت تجربی استخراج و استفاده می‌شود. روش دیگر برای حل معادلات استفاده از روش دینامیک محاسباتی سیالات می‌باشد.

فیلم های کلاس سیالات توسط دکتر چینی ، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ارائه می شود.دکتر چینی استادیار دانشکده مکانیک دانشگاه تهران است. وی مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود را از دانشگاه آلبرتا در کانادا دریافت کرده است. دکتر چینی، موسس و رئیس آزمایشگاه Surface Nano-Engineering )SNE )است. این آزمایشگاه یه مرکز تحقیقاتی میان رشته ای است که ۴۰ دانشجو کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در آن مشغول به کار هستند.